„…Leopold Tyrmand był nie tylko miłośnikiem i propagatorem jazzu, ale też sprowadził do Polski rock’n’rolla…” –Paweł Brodowski, redaktor naczelny „Jazz Forum”.
„…To bardzo ciekawe co powiedział o Leopoldzie Tyrmandzie Paweł Brodowski, którego poznałem w Nowym Jorku i zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Muszę powiedzieć, że wielokrotnie widywałem Pawła Brodowskiego w tzw. akcji, jak grał na scenie. Ale zawsze chciałem sfotografować go poza sceną, aby możliwie zbliżyć się do niego. Taka sytuacją nastąpiła 27 czerwca 2024 r. na Placu Trzech Krzyży w Warszawie, gdzie się spotkaliśmy i mogłem go sfotografować, zbliżając się do niego maksymalnie…” – Czesław Czapliński.
Paweł Brodowski (ur. 22 września 1947 we Wrocławiu) – muzyk grający na kontrabasie i gitarze basowej, dziennikarz muzyczny, od 1980 redaktor naczelny czasopisma „Jazz Forum” sprawujący tę funkcję przeszło 40 lat, z wykształcenia anglista.
Syn Leona Brodowskiego (1918–2013) i Danuty z d. Grygiel (1921–2015). W 1954 zamieszkał w Warszawie. Absolwent stołecznego VI Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Reytana (1964) i Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizował się w języku angielskim, początkowo jako student Wyższego Studium Języków Obcych UW (istniało ono w latach 1963–1971 jako poprzednik Instytutu Lingwistyki Stosowanej UW, utworzonego w 1972).
W latach 1963–1966 grał na kontrabasie, następnie na gitarze basowej w zespole Chochoły. W 1966 był gitarzystą basowym w grupie Czterech, a w 1967 gitarzystą basowym w pierwszym składzie zespołu Akwarele kierowanego przez Czesława Niemena, z którym w 1967 nagrał album Dziwny jest ten świat, nagrodzony Złotą Płytą. Współpracował również z grupą Pesymiści.
W 1972 rozpoczął pracę w redakcji „Jazz Forum”, a w 1980 roku został jego redaktorem naczelnym. W 2022 obchodził pięćdziesięciolecie pracy w redakcji „Jazz Forum”. Redaktor serii Polish Jazz oraz, przez ponad 20 lat, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. Jeden z jurorów festiwalu jazzu tradycyjnego Złota Tarka, festiwalu Jazz nad Odrą i Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. Prowadził w Polskim Radiu audycje jazzowe „Trzy kwadranse jazzu” (Program III) i „Puls jazzu” (Program II).
Ok. 1970 zawarł związek małżeński z Jolantą Magdaleną Lenart, z którą miał córkę Martynę (ur. 1973).
Filmografia m.in.: 1980: Papaya – czyli skąd się biorą dziewczynki (komentarz, współpraca reżyserska) 1986: Od raga do rocka z Joe Berendtem (współpraca).
Odznaczenia i wyróżnienia m.in. Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005); Odznaka Honorowa Miasta Kalisza (2023); Międzynarodowy Obywatel Honorowy Nowego Orleanu.
PORTRAIT with HISTORY Paweł Brodowski
"...Leopold Tyrmand was not only a lover and propagator of jazz, but also brought rock'n'roll to Poland..." -Paweł Brodowski, editor-in-chief of "Jazz Forum".
“…It's very interesting what Paweł Brodowski, whom I met in New York and made a huge impression on me, said about Leopold Tyrmand. I must say that I saw Paweł Brodowski many times in the so-called action as he played on stage. But I always wanted to photograph him off stage to get as close to him as possible. Such a situation occurred on June 27, 2024, at Trzech Krzyży Square in Warsaw, where we met and I was able to photograph him, getting as close to him as possible..." - Czesław Czapliński.
Paweł Brodowski (born September 22, 1947 in Wrocław) - musician playing the double bass and bass guitar, music journalist, editor-in-chief of the "Jazz Forum" magazine since 1980, holding this position for over 40 years, an English major by education.
Son of Leon Brodowski (1918–2013) and Danuta née Grygiel (1921–2015). In 1954 he lived in Warsaw. A graduate of the capital's 6th Secondary School. Tadeusz Reytan (1964) and the Institute of Applied Linguistics of the University of Warsaw. He specialized in English, initially as a student of the Higher Foreign Language Center of the University of Warsaw (it existed in the years 1963–1971 as the predecessor of the Institute of Applied Linguistics of the University of Warsaw, established in 1972).
In the years 1963–1966 he played the double bass, then the bass guitar in the Chochoły band. In 1966, he was a bass guitarist in the band Czterech, and in 1967, a bass guitarist in the first line-up of the Akwarele band led by Czesław Niemen, with whom in 1967 he recorded the album Dziwny jest ten Świat, awarded with a Golden Record. He also collaborated with the Pessimists group.
In 1972, he started working in the editorial office of "Jazz Forum", and in 1980 he became its editor-in-chief. In 2022, he celebrated his fiftieth anniversary of working in the editorial office of "Jazz Forum". Editor of the Polish Jazz series and, for over 20 years, artistic director of the International Jazz Pianists Festival in Kalisz. One of the jurors of the Złota Tarka traditional jazz festival, the Jazz nad Odrą festival and the International Jazz Violin Competition. Zbigniew Seifert. He hosted jazz programs on Polish Radio "Three quarters of jazz" (Program III) and "Puls jazzu" (Program II).
Approx. In 1970, he married Jolanta Magdalena Lenart, with whom he had a daughter, Martyna (born 1973).
Filmography including: 1980: Papaya - or where girls come from (commentary, directorial cooperation) 1986: From raga to rock with Joe Berendt (collaboration).
Decorations and distinctions include: Bronze Medal for Merit to Culture Gloria Artis (2005); Badge of Honor of the City of Kalisz (2023); International Honorary Citizen of New Orleans.
Cześć! Zgadzam się, że Tyrmand odegrał kluczową rolę w popularyzacji jazzu w Polsce, ale fakt, że to on sprowadził rock’n’rolla, to prawdziwa perełka! Często zapomina się, jak wielki wpływ miał na kulturę muzyczną. W tamtych czasach jazz był czymś więcej niż tylko muzyką – był symbolem wolności, niezależności, a Tyrmand był jednym z tych, którzy tę ideę pielęgnowali i rozwijali. Ciekawe, jak jego pasja do muzyki wpłynęła na późniejszych twórców, takich jak Paweł Brodowski, który kontynuuje tę misję w „Jazz Forum”. Świetnie, że takie osoby potrafią połączyć tradycję z nowymi trendami, tworząc tym samym pomost między pokoleniami.