„…Tajemnica mojego warsztatu polega na wyrzucaniu złych rzeczy, które powstają po drodze…” – Mieczysław Wasilewski.
Mieczysław Wasilewski (ur. 1 stycznia 1942 r. w Warszawie) – artysta grafik.
W latach 1960-1966 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki ASP w Warszawie, w 1966 uzyskał dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Wkrótce potem został asystentem swojego promotora, pełniąc tę funkcję do 1985 roku. Po przejściu na emeryturę prof. Tomaszewskiego objął samodzielną pracownię Grafiki dla studentów technik graficznych Akademii Sztuk Pięknych. Prowadzi również pracownię projektowania graficznego i plakatu w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. W latach 1981-82 był wykładowcą na Uniwersytecie w Damaszku, w 1989 w College of Applied Arts w Offenbach, aw latach 1991-92 w Institute of Applied Arts w Rovanemi i Helsinkach w Finlandii. Wykładał także na uniwersytetach artystycznych w Arnheim, Groningen, Hadze (Holandia), Guadalajarze (Meksyk), Santiago, La Serena (Chile) i Montrealu (Kanada). W latach 1971-1980 projektował okładki do czasopisma Problemy. W 1990 roku uzyskał tytuł profesora.
Mieczysław Wasilewski brał udział w niezliczonej ilości wystaw na całym świecie m.in. Basel, Hochschule der Kunst, 2011; Katowice, Akademia Sztuk Pięknych, 2011; Berlin, Galeria “Pigasus”, 2011; Warszawa, “Café Relaks”, 2011; Kalisz, Centrum Kultury i Sztuki, 2010; Jabłonna, Centrum Sztuki Współczesnej, 2010; Warszawa, Galeria “Schody”, 2009; Legnica, Satyrykon, 2009; Essen, Deutsche Plakate Museum, 2008; Teheran, Art Museum, 2007; Orlean, Ecole de Communication Visuelle (ECV), 2007; Paryż, Ecole de Communication Visuelle (ECV), 2006; Providence (USA), RISD, 2006; Rio de Janeiro, Wystawa BMW, Galeria Sztuki, 2005; Bruksela, Art Gallery, 2005; Hangzhou (Chiny), Galeria Sztuki, 2005; Helsinki, Galeria “FABRIIKA”, 2005; Warszawa; Galeria “Zacisze” i “Galeria Orla”, 2005; Tokio, NIHON University, 2004; Warszawa, Galeria “Prezydencka”, 2004; Stuttgart, Wyższa Szkoła Designu, 2003; Ljubljana, “Art Gallery”, 2003; Wrocław, Galeria BWA, 2003; Ostrów Wielkopolski, Galeria BWA, 2003; Warszawa, Galeria EAS, 2002; Warszawa, Galeria “Studio”, 2002; Słupsk, Galeria “Spichlerz Richtera”, 2002; Paryż, EPSAA, 2002; Nowy York, Cooper Union School of Design, 2002; Paryż, Kongres AGI, “ZAPPING”, 2001; San Juan, Puerto Rico, “Graphica ‘01”, 2001; Guadalajara, Meksyk, Wystawa Jurorów, 2000; Santiago, La Serena, Vina del Mar, Chile, Trzy wystawy w Galeriach Uniwersyteckich, 2000; Warszawa, Galeria 3A, Akademia Sztuk Pięknych, 1998; Warszawa, Galeria Przyjaciół Akademii Ruchu “Tęcza”, 1996; Sofia, Bułgaria, Galeria Miejska, 1996; Warszawa, Galeria “Czytelnik”, 1996; Warszawa, Galeria “Pokaz”, 1993; Rovaniemi, Finlandia, Royal Institute of Art, 1992; Garwolin, Centrum Kultury, 1990; Teneryfa, Hiszpania, Galeria Convento de Santo Domingo, 1989; Offenbach, Niemcy, Hohschule fur Gestaltung, 1989; Warszawa, Galeria ASP, 1988; Warszawa, Galeria, 1976; Warszawa, Klub ZPAP, 1975; Kalisz, Muzeum Kalisz, 1973.
Wielokrotnie nagradzany i wyróżnieniany m.in. 2010 Wyróżnienie honorowe na XXII Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie za plakat polityczny; 2005 Nagroda Główna V-go Festiwalu Plakatu Polskiego w Krakowie za zestaw prac; 2003
I nagroda w konkursie na plakat “Polska w Unii Europejskiej”; 1999 I nagroda w konkursie na plakat “Polonia 2000”; I nagroda w Międzynarodowym konkursie na znak graficzny “POLFA”; 1998 I Nagroda w Konkursie na znak graficzny “Polska Książka na Targach Frankfurt nad Menem” ; Wyróżnienie w konkursie PTWK na “Najpiękniejszą Książkę Roku”; 1996 Srebrny Medal na Międzynarodowym Triennale Plakatu Teatralnego w Sofii za plakat “Kontakt ’95”; 1994 I nagroda w konkursie na plakat “50-ta Rocznica Powstania Warszawskiego” ; Srebrny Medal na XIV Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie za plakat “50-ta Rocznica Powstania w Ghetcie Warszawskim”; 1993 II nagroda w konkursie na plakat “50-ta Rocznica Powstania w Ghetcie Warszawskim”; 1991 Nagroda specjalna na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Chaumont; 1988 II nagroda na Krajowym Biennale Plakatu w Katowicach; Silver Plaquette” za plakat na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Chicago; 1986 I nagroda w międzynarodowym konkursie na Plakat - Kalendarz dla ONZ; 1976-86 Kilkanaście nagród w stałym konkursie “Życia Warszawy” za najlepszy plakat filmowy; 1976 I nagroda i Złoty Medal na VI Międzynarodowym Biennale Plakatu za plakat “To be or (war) not to be”; 1975 Wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie na plakat “30 Rocznica Zwycięstwa nad Faszyzmem”; 1973 Nagroda na V Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach za plakat “Europa kontynentem pokoju”; II nagroda w konkursie na plakat “Winobranie – Zielona Góra”; 1972 Nagroda Polskiego Komitetu UNESCO za plakat “Świat Współczesny” na IV Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie; II nagroda w konkursie na plakat “Międzynarodowe Targi Poznańskie”; 1971 I nagroda w konkursie na plakat PCK; 1970 I nagroda w Konkursie na plakat “Świat Współczesny” z okazji XX-lecia WAG-u; II nagroda w Konkursie na plakat “500-lecie urodzin Kopernika”; 1966 I nagroda za znak graficzny dla Zakładów Azotowych “Puławy”; I nagroda w konkursie “Kongres Kultury Polskiej”; 1964 Wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie na plakat z okazji 400–lecia Rio de Janeiro.
Prace Wasilewskiego znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie i Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Znajduje się w dokumentalnym cyklu filmowym z 2008/2009, którego tematem jest polska szkoła plakatu, odcinek nosi tytuł Polnische Plakat Kunst – Mieczysław Wasilewski.
Co ciekawe, mój pierwszy „kontakt” z Mieczysławem Wasilewskim był poza mną, na przełomie 1988 i 1989 r.
Wróćmy do początku, jak doszło, że w styczniu 1989 roku do mojej wystawy indywidualnej w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, do której fantastyczny plakat zrobił Mieczysław Wasilewski?
Przyjechałem z Nowego Jorku do Warszawy w końcu 1988 r. na kilka dni, miałem kilka sesji zdjęciowych i przy okazji chciałem załatwić wystawę portretów wybitnych postaci, chcąc to powiązać ze 150 leciem powstania fotografii, jakie w 1989 miało być obchodzone na całym świecie.
Kiedy zaczynałem rozmowę, że mam 200 portretów, to wszyscy mówili, że nie ma takiego miejsca w Warszawie, gdzie mógłbym to pokazać. No może Muzeum Narodowe, ale to najpierw trzeba umrzeć (kilka lat później, zrobiłem wystawę w Muz.Nar. w Warszawie i ciągle żyje – ale to inna historia). Ktoś mi podrzucił myśl, że może Zachęta, ale tam jest plan ustawiany na lata i jestem za młody, to raczej retrospektywa przed śmiercią, albo po.
Co mi szkodzi iść do Zachęty, zatrzymałem się wówczas nieopodal w Hotelu Victoria, obejże wystawe i porozmawiam z dyrektorem, którym wówczas był Mieczysław Ptaśnik (dyrektor CBWA w latach 1977–1989, zmarł w 2014). Wzięłem portfolio ze zdjęciami i poszedłem bez umówienia, nie było internet i telefonów komórkowych. W sekretariacie powiedziałem, że przyleciałem z Nowego Jorku i chce się spotkać w pilnej sprawie z dyrektorem. Po dwóch minutach sekretarka zaprosiła mnie do dyrektora, po podaniu ręki i dzien dobry, położyłem na stole portfolio i zaczęłem pokazywać portrety wibitnych postaci.
—O co Panu chodzi? – zapytał w pewnym momencie dyrektor.
—Chce pokazać w przyszłym roku zdjęcia w Zachęcie, 150 lat fotografii na pewno Pan wie.
—Usiądźmy, to poważna sprawa – zaczął dyrektor. Powiem szczerze, mnie się to wszystko podoba.
—Tu dodałem – chciałbym zaprosić ambasadora amerykańskiego na otwarcie, bo wiele postaci jest z Ameryki.
—Powiem wprost. Jeśli pan myśli, że o takich sprawach, ja tu decyduję sam, to się Pan myli. Muszę z tym pójść do KC, proszę wziąć od sekretarki telefony i umówić się na spotkanie w przyszłym tygodniu, jak już będę po rozmowach.
Za kilka dni, już umówiony z dyrektorem, wchodzę do gabinetu, poważna twarz dyrektoras, proszę usiąść – zaczął. Nie byli zachwyceni, szczególnie ambasadorem amerykańskim na otwarciu, ale dali mi wolną rękę.
—I co? – zapytałem.
—Robimy.
Przyleciałem za kilka miesięcy ponownie do Warszawy na wernisaż, była cała kulturalna stolica, powstał ½ godz. Film w TVP pt. “Wernisaż Czesława Czaplińskiego”, który zrobiła Nina Terentiew, a miała być tylko minuta.
Dziesiatki recenzji, ale najlepszą dała mi sprzątaczka z Zachęty, która powiedziała, że każdego wieczoru, wynosi kilka wiader piachu naniesionego przez odwiedzających wystawę ludzi.
Wystawa “Twarzą w twarz” cieszyła się ogromnym powidzeniem, było dziesiątki recenzji: “…Obchody 150-lecia fotografii warszawska "Zachęta" rozpoczęła wystawą prac Czesława Czaplińskiego. Artysta mieszkający od 10 lat w Nowym Jorku specjalizuje się w fotografii portretowej znanych osobistości. Wystawa zatytułowana "Twarzą w twarz" składa się z 200 zdjęć Amerykanów i Polaków: Jimmy Connors, Jane Fonda, Paloma Picasso, Nina Andrycz, Adam Hanuszkiewicz, Józef Glemp, Ryszard Kapuściński, Czesław Miłosz, Wanda Wiłkomirska i in…”.
—Krzysztof Andracki /PAP/ Serwis Krajowy 1.02.89, Kultura w Kraju i na świecie, nr 1336.
Jak ta wystawa wiąże się z Mieczysławem Wasilewskim? Ano tak, że dyr. Zachęty zamówił plakat właśnie u niego, muszę powiedzieć, że nie mógł lepiej. Cała Warszawa była zaklejona tymi plakatami, zresztą fantastycznymi, jak przyleciałem na otwarcie z Nowego Jorku.
Oczywiście poznaliśmy się w Warszawie, ale na poważne zdjęcia umówiłem się z Mieczysławem Wasilewskim dopiero 7 czerwca 2011 r. w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie był wykładowcą. Potem już spotykaliśmy się przy różnych okazjach.
Ostatni raz w 2018 r. zaprojektował kolejny plakat i zaproszenie do mojej wystawy PORTRETY z HISTORIĄ, który znowu jest strzałem w dziesiątkę.
KIM JEST ARTYSTA? – to temat, który drążyłem przez sześć lat, podczas spotkań z wybitnymi postaciami kultury, na spotkaniach pt. „ARTYŚCI w ŁAZIENKACH” w Pałacu Myśliwieckim w Łazienkach Królewskich w Warszawie.
—Czesław Czapliński: Kim jest artysta?
– Mieczysław Wasilewski: Artysta jest posiadaczem talentu, który czyni z niego niewolnika Sztuki.
Kwestionariusz Prousta to rodzaj zabawy towarzyskiej znanej wśród europejskich mieszczuchów i salonowców co najmniej od 2 poł. XIX wieku. Tytuł kwestionariusza pochodzi od nazwiska francuskiego pisarza Marcela Prousta (1871–1922). Kwestionariusz składał się z kilkunastu pytań dotyczących osobowości osoby, która na nie odpowiadała, jej upodobań, zamiłowań itp. Pozornie błahy, stał się kwestionariusz Prousta jednym z pierwszych przykładów „testu” osobowości.
—Główna cecha mojego charakteru?
–Mieczysław Wasilewski: Cierpliwość.
—Cechy, których szukam u mężczyzny?
–M.W.: Honor.
—Cechy, których szukam u kobiety?
–M.W.: Uroda.
—Co cenię najbardziej u przyjaciół?
–M.W.: Poczucie humoru.
—Moja główna wada?
–M.W.: Niezdecydowanie.
—Moje ulubione zajęcie?
–M.W.: Rysowanie.
—Moje marzenie o szczęściu?
–M.W.: Nie marze.
—Co wzbudza we mnie obsesyjny lęk?
–M.W.: Utrata pamięci.
—Co byłoby dla mnie największym nieszczęściem?
–M.W.: Jak wyżej.
—Kim lub czym chciałbym być, gdybym nie był tym, kim jestem?
–M.W.: Wolnym elektronem.
—Kiedy kłamię?
–M.W.: Kiedy trzeba.
—Słowa, których nadużywam?
–M.W.: Nie wiem.
—Ulubieni bohaterowie literaccy?
–M.W.: Madame Bovary.
—Ulubieni bohaterowie życia codziennego?
–M.W.: Kloszardzi.
—Czego nie cierpię ponad wszystko?
–M.W.: Falszu.
—Dar natury, który chciałbym posiadać?
–M.W.: Zdecydowanie.
—Jak chciałbym umrzeć?
–M.W.: We śnie.
—Obecny stan mojego umysłu?
–M.W.: Umiarkowany optymizm.
—Błędy które najczęściej wybaczam?
–M.W.: Ortograficzne.
Proust, zanim jeszcze został uznanym pisarzem, miał odpowiadać dwukrotnie na zestaw pytań zadanych przez przyjaciółkę; raz jako zaledwie nastolatek i ponownie jako młodzieniec. Manuskrypt z odpowiedziami Prousta został odnaleziony w roku 1924, już po śmierci słynnego pisarza. I w ten sposób nazwisko Prousta zostało powiązane z pytaniami z kwestionariusza na zawsze. Amerykańska pop-kultura pokochała zresztą stylistykę tego typu pytań. Od roku 1993 kwestionariusz Prousta zagościł na łamach „Vanity Fair” jako stała rubryka.
„…Wasilewski należy do tych WIELKICH, jest jednym z demiurgów współczesnej kultury wizualnej. Grecy i Rzymianie nazywali tak ludzi, którzy wykonywali zawód społecznie użyteczny jak np. lekarz, rzemieślnik czy poeta. Pytanie, czy Wasilewski jest poetą? Z pewnością tak, jest mistrzem znaku, syntezy plastycznej, wyrafinowanej skromności formalnej budowanej na czerni i bieli. Blisko mu do wschodnich mistrzów kaligrafii i twórców haiku. Posiada niezwykłą umiejętność kondensacji formy, która bez "podnoszenia głosu" komunikuje światu ważne treści…” – M. Oslislo
„…Białe na czarnym lub czarne na białym. Prosta czcionka, najchętniej Futura. Czasem kolor, jeśli już naprawdę musi być. MW jest czarodziejem formy. Z kilku elementów odartych ze wszelkich ornamentów, tak prostych, że nie ma już nic do odjęcia, tworzy swoje magiczne kompozycje, które zapisuje na papierze pędzlem czy piórem. MW myśli wizualnie. Szuka znaku, tego najbardziej zagęszczonego zapisu równowagi między świetlistością bieli a emanacją czerni. Takie były projekty wspaniałej serii ilustracji i okładek dla miesięcznika popularno-naukowego Problemy, tworzone przez niego od początku lat siedemdziesiątych. Jak niewielu grafików, MW rozwija własny język, nie przerzucając się od stylu do stylu…” – o Mieczysławie Wasilewskim (MW) – K.Lenk.
PORTRAIT with HISTORY Mieczysław Wasilewski (1942)
"... The secret of my workshop is to throw away the bad things that arise along the way ..." - Mieczysław Wasilewski.
Mieczysław Wasilewski (born January 1, 1942 in Warsaw) - graphic artist.
In 1960-1966 he studied at the Faculty of Painting and Graphics of the Academy of Fine Arts in Warsaw, in 1966 he obtained a diploma in the poster studio of prof. Henryk Tomaszewski. Soon after, he became an assistant to his supervisor, holding this position until 1985. After retirement, prof. Tomaszewski took over the independent Graphics studio for students of graphic techniques at the Academy of Fine Arts. He also runs a graphic design and poster studio at the European Academy of Arts in Warsaw. In 1981-82 he was a lecturer at the University of Damascus, in 1989 at the College of Applied Arts in Offenbach, and in 1991-92 at the Institute of Applied Arts in Rovanemi and Helsinki, Finland. He also lectured at art universities in Arnheim, Groningen, The Hague (Netherlands), Guadalajara (Mexico), Santiago, La Serena (Chile) and Montreal (Canada). In the years 1971-1980, he designed the covers for the magazine Problems. In 1990 he was awarded the title of professor.
Mieczysław Wasilewski took part in countless exhibitions around the world, incl. Basel, Hochschule der Kunst, 2011; Katowice, Academy of Fine Arts, 2011; Berlin, “Pigasus” Gallery, 2011; Warsaw, "Café Relaks", 2011; Kalisz, Center for Culture and Art, 2010; Jabłonna, Center for Contemporary Art, 2010; Warsaw, "Stairs" Gallery, 2009; Legnica, Satyrykon, 2009; Essen, Deutsche Plakate Museum, 2008; Tehran, Art Museum, 2007; Orleans, Ecole de Communication Visuelle (ECV), 2007; Paris, Ecole de Communication Visuelle (ECV), 2006; Providence (USA), RISD, 2006; Rio de Janeiro, BMW Exhibition, Art Gallery, 2005; Brussels, Art Gallery, 2005; Hangzhou (China), Art Gallery, 2005; Helsinki, "FABRIIKA" Gallery, 2005; Warsaw; Gallery "Zacisze" and "Galeria Orla", 2005; Tokyo, NIHON University, 2004; Warsaw, "Prezydencka" Gallery, 2004; Stuttgart, University of Design, 2003; Ljubljana, "Art Gallery", 2003; Wrocław, BWA Gallery, 2003; Ostrów Wielkopolski, BWA Gallery, 2003; Warsaw, EAS Gallery, 2002; Warsaw, "Studio" Gallery, 2002; Słupsk, Gallery "Richter's Granary", 2002; Paris, EPSAA, 2002; New York, Cooper Union School of Design, 2002; Paris, AGI Congress, "ZAPPING", 2001; San Juan, Puerto Rico, Graphica'01, 2001; Guadalajara, Mexico, Jurors Exhibition, 2000; Santiago, La Serena, Vina del Mar, Chile, Three Exhibitions at University Galleries, 2000; Warsaw, 3A Gallery, Academy of Fine Arts, 1998; Warsaw, Gallery of Friends of Akademia Ruchu "Tęcza", 1996; Sofia, Bulgaria, City Gallery, 1996; Warsaw, "Czytelnik" Gallery, 1996; Warsaw, "Show" Gallery, 1993; Rovaniemi, Finland, Royal Institute of Art, 1992; Garwolin, Cultural Center, 1990; Tenerife, Spain, Convento de Santo Domingo Gallery, 1989; Offenbach, Germany, Hohschule fur Gestaltung, 1989; Warsaw, ASP Gallery, 1988; Warsaw, Gallery, 1976; Warsaw, ZPAP Club, 1975; Kalisz, Museum of Kalisz, 1973.
He has been awarded and honored many times, incl. 2010 Honorable mention at the XXII International Poster Biennale in Warsaw for the political poster; 2005 Main Prize of the 5th Polish Poster Festival in Krakow for a set of works; 2003 1st prize in the competition for the poster "Poland in the European Union"; 1999 1st prize in the competition for the poster "Polonia 2000"; 1st prize in the international competition for the "POLFA" logo; 1998 1st Prize in the competition for the graphic sign "Polish Book at the Frankfurt am Main Fair"; Honorable Mention in the PTWK competition for the "Most Beautiful Book of the Year"; 1996 Silver Medal at the International Theater Poster Triennial in Sofia for the poster "Kontakt '95"; 1994 1st prize in the competition for the poster "50th Anniversary of the Warsaw Uprising"; Silver Medal at the 14th International Poster Biennale in Warsaw for the poster "50th Anniversary of the Warsaw Ghetto Uprising"; 1993 Second prize in the poster competition "50th Anniversary of the Warsaw Ghetto Uprising"; 1991 Special award at the International Poster Biennale in Chaumont; 1988 2nd prize at the National Poster Biennale in Katowice; Silver Plaquette ”for the poster at the Chicago International Film Festival; 1986 First prize in the international poster competition - Calendar for the United Nations; 1976-86 A dozen or so awards in the “Życie Warszawy” competition for the best movie poster; 1976 First Prize and Gold Medal at the VI International Poster Biennale for the poster "To be or (war) not to be"; 1975 Honorable Mention in the International Competition for the poster "30th Anniversary of Victory over Fascism"; 1973 Award at the 5th Polish Poster Biennale in Katowice for the poster "Europe as a continent of peace"; 2nd prize in the competition for the poster "Winobranie - Zielona Góra"; 1972 Award of the Polish UNESCO Committee for the poster "Świat Współczesny" at the 4th International Poster Biennale in Warsaw; 2nd prize in the competition for the poster "Poznań International Fair"; 1971 First prize in the competition for the Polish Red Cross poster; 1970 1st prize in the Contemporary World poster competition on the occasion of the 20th anniversary of WAG; 2nd prize in the competition for the poster "500th anniversary of the birth of Copernicus"; 1966 First prize for the logo for Zakłady Azotowe Puławy; 1st prize in the "Congress of Polish Culture" competition; 1964 Honorable Mention in the International Poster Competition for the 400th anniversary of Rio de Janeiro.
Wasilewski's works are in, among others in the collection of the Poster Museum in Wilanów and the National Museum in Poznań.
It is included in the 2008/2009 film series, the subject of which is the Polish school of posters, the episode is entitled Polnische Plakat Kunst - Mieczysław Wasilewski.
Interestingly, my first "contact" with Mieczysław Wasilewski was beyond me, at the turn of 1988 and 1989. Let's go back to the beginning, how did it happen that in January 1989 my individual exhibition at Zachęta National Gallery of Art in Warsaw, for which Mieczysław Wasilewski made a fantastic poster? I came from New York to Warsaw at the end of 1988 for a few days, I had a few photo sessions and by the way I wanted to arrange an exhibition of portraits of outstanding figures, wanting to link this to the 150th anniversary of photography, which in 1989 was to be celebrated around the world. When I started the conversation that I had 200 portraits, everyone said that there is no place in Warsaw where I could show it. Well, maybe the National Museum, but you have to die first (a few years later, I made an exhibition at the National Museum in Warsaw and it's still alive - but that's another story). Someone suggested to me that maybe Zachęta, but there is a plan set for years and I'm too young, it's more of a retrospective before or after death. What harms me to go to Zachęta, then I stopped at the Victoria Hotel nearby, would see the exhibition and talk to the director, who was then Mieczysław Ptaśnik (the director of CBWA in 1977–1989, died in 2014). I took a portfolio with photos and went without an appointment, there was no internet and no cell phones. I told the office that I flew in from New York and wanted to see the director on an urgent matter. After two minutes, the secretary invited me to the director, after shaking my hand and good morning, I put my portfolio on the table and started showing portraits of vibrant figures. -What do you mean? The director asked at one point. —I want to show the photos at Zachęta next year, 150 years of photography, you know for sure. "Let's sit down, this is serious," the director began. Honestly, I like it all. —Here I added - I would like to invite the American ambassador to the opening, because many characters are from America.
—I will tell you directly. If you think that about such matters, I decide here alone, then you are wrong. I have to go to the Central Committee with this, please get the phone calls from the secretary and make an appointment next week after the talks are over. In a few days, having already made an appointment with the director, I am going to the office, the director's serious face, please sit down - he began. They were not thrilled, especially with the American ambassador at the opening, but they gave me a free hand. -And what? - I asked. —We do.
I flew back to Warsaw in a few months for the vernissage, there was the entire cultural capital, it was opened hours. A film on TVP entitled "Czesław Czapliński's vernissage" by Nina Terentiew, and it was supposed to be only a minute. Dozens of reviews, but the best one was for me by the cleaning lady from Zachęta, who said that every evening she carries a few buckets of sand brought by people visiting the exhibition.
The "Face to Face" exhibition was very well-liked, there were dozens of reviews: "... The celebration of the 150th anniversary of photography by the Warsaw" Zachęta "began with an exhibition of works by Czesław Czapliński. The artist, who has been living in New York for 10 years, specializes in portrait photography of famous personalities. The exhibition entitled "Face to Face" consists of 200 photos of Americans and Poles: Jimmy Connors, Jane Fonda, Paloma Picasso, Nina Andrycz, Adam Hanuszkiewicz, Józef Glemp, Ryszard Kapuściński, Czesław Miłosz, Wanda Wiłkomirska and others ... ". —Krzysztof Andracki / PAP / Krajowy 1.02.89, Kultura w Kraju i w świat, No. 1336. How is this exhibition related to Mieczysław Wasilewski? Well, director Zachęta ordered the poster from him, I must say that he could not do better. The whole of Warsaw was covered with these posters, fantastic if I came to the opening from New York.
Of course, we met in Warsaw, but it was only on June 7, 2011 that I had an appointment with Mieczysław Wasilewski for serious photos at the Academy of Fine Arts in Warsaw, where he was a lecturer. After that, we already met on various occasions.
For the last time in 2018, he designed another poster and an invitation to my exhibition PORTRAITS WITH HISTORY, which is again a bull's eye.
WHO IS AN ARTIST? - this is a topic that I have been investigating for six years, during meetings with outstanding figures of culture, at meetings entitled "ARTISTS in ŁAZIENKI" at the Myśliwiecki Palace in Łazienki Królewskie in Warsaw.
—Czesław Czapliński: Who is the artist?
- Mieczysław Wasilewski: The artist has a talent that makes him a slave of Art.
The Proust Questionnaire is a kind of social game known among European townspeople and parlors from at least the second half of the XIX century. The title of the questionnaire comes from the name of the French writer Marcel Proust (1871–1922). The questionnaire consisted of a dozen or so questions about the personality of the person who answered them, their likes and dislikes, etc. Seemingly trivial, the Proust questionnaire became one of the first examples of a personality "test".
—Main Character Trait?
–Mieczysław Wasilewski: Patience.
—Features I am looking for in a man?
–M.W .: Honor.
—Features I am looking for in a woman?
–M.W .: Beauty.
—What do I value most about my friends?
–M.W .: A sense of humor.
—My major flaw?
–M.W .: Indecision.
—My favorite activity?
–M.W .: Drawing.
—My dream of happiness?
–M.W .: I don't dream.
—What makes me obsessive?
–M.W .: Loss of memory.
—What would be the greatest misfortune for me?
–M.W .: As above.
—Who or what would I be, if I were not who I am
–M.W .: Free electron.
—When am I lying?
–M.W .: When needed.
—Words that I overuse?
–M.W .: I don't know.
—Favorite literary heroes?
–M.W .: Madame Bovary.
—The favorite heroes of everyday life?
–M.W .: Tramps.
—What do I hate above all else?
–M.W .: False.
—A gift of nature that I would like to have?
–M.W .: Definitely.
—How would I like to die?
–M.W .: In a dream.
—The current state of my mind?
–M.W .: Moderate optimism.
—The mistakes I forgive most often?
–M.W .: Orthographic.
Proust, before becoming an established writer, was to answer twice a set of questions asked by a friend; once as barely a teenager and again as a youth. The manuscript with Proust's answers was found in 1924, after the death of the famous writer. And thus Proust's name was linked to the questionnaire questions forever. American pop culture has fallen in love with the style of this type of question. Since 1993, the Proust questionnaire has appeared in the pages of Vanity Fair as a permanent column.
“... Wasilewski belongs to the BIG ones, he is one of the demiurges of contemporary visual culture. The Greeks and Romans called so people who performed socially useful jobs, such as a doctor, craftsman or poet. The question is, is Wasilewski a poet? Certainly yes, he is a master of sign, plastic synthesis, refined formal modesty built on black and white. He is close to Eastern calligraphy masters and haiku makers. He has an unusual ability to condense a form that communicates important content to the world without "raising his voice" ... "- M. Oslislo.
“… White on black or black on white. A simple font, preferably Futura. Sometimes a color, if it really has to be. MW is a wizard of form. From a few elements stripped of all ornaments, so simple that there is nothing left to take away, she creates her magical compositions, which she writes down on paper with a brush or a pen. MW thinks visually. He is looking for a sign, the most dense record of the balance between the brightness of white and the emanation of black. These were the designs of the wonderful series of illustrations and covers for the monthly popular science magazine Problems, created by him since the early 1970s. Like few graphic designers, MW develops its own language, not switching from style to style ... ”- about Mieczysław Wasilewski (MW) - K. Lenk.
コメント