top of page
Szukaj
  • Zdjęcie autoraCzesław Czapliński

PORTRET z HISTORIĄ Emilie Benes-Brzezinski



„…Natura ma wspaniały projekt, ale jego przejawy ujawniają się w niedoskonałości i specyfice. Szacunek dla tej trwałej indywidualności w naturalnych formach jest podstawą mojej pracy…” – Emilie Brzezinski.

 

Ze Zbigniewem Brzezińskim znałem się od początku lat 80-tych, spotykaliśmy się w Nowym Jorku, odwiedzałem go w Washingtonie, a nawet byliśmy wspólnie z nim i Jerzym Kosińskim w Izraelu w 1988 r. Z Emilie Beneš Brzezinski spotykaliśmy się I fotografowałem ją już w październiku 1982 r. w Andre Zarre Gallery w Nowym Jorku oraz na wystawie Ryszarda Anuszkiewicza w nowojorskim SoHo. W sierpniu 1991 r. robiłem jej zdjęcia, kiedy przygotowywała projekt z Magdalena Abakanowicz w Domaniewicach pod Łodzią. Co ciekawe Emilie odwiedziła w kwietniu 1992 r. moją wystawę w Muzeum Sztuki w Łodzi – „Jerzy Kosiński. The Face and The Mask. Photographs of Czeslaw Czaplinski” (1992 3 kwietnia do 10 maja).

Emilie Benes-Brzezinski (Emilie Anna Beneš; ur. 21 stycznia 1932 w Genewie, zm. 22 lipca 2022 w Jupiter) – rzeźbiarka, żona Zbigniewa Brzezińskiego. Urodziła się w rodzinie czeskiego dyplomaty i dziennikarza Bohuša Beneša. 

W czasie II wojny światowej wraz z rodzicami przeniosła się do USA. W 1953 roku ukończyła historię sztuki na Wellesey College w Massachusets. Jej rzeźby wchodzą w skład zbiorów Ground for Sculpture w New Jersey, gdzie je wielokrotnie oglądałem, w 2003 roku wystawiała prace na Biennale we Florencji oraz w 2005 roku na Biennale w Vancouver. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach – także w Polsce. W 2011 roku został zrealizowany o jej twórczości film „Family Trees. Emilie Brzezinski” w reżyserii Mirosława Borka i Krzysztof Kamyszewa. 

Była stryjeczną wnuczką prezydenta Czechosłowacji Edvarda Beneša oraz od 1961 do 2017 żoną Zbigniewa Brzezińskiego. Urodziła i wychowała troje dzieci: Ian (1963), Mark (1965) i córka Mika (1967). 

Wybrane wystawy m.in.: 1993: Lintel w New Jersey; 2003: Florence Biennale we Florencji; 2005: Vancouver International Sculpture Biennale; 2002/2003: Muzeum Kampa w Pradze; 2013: Gdańskie Galerie Miejskie – wystawa „Drzewa Rodzinne”.

„…Jeśli chodzi o skalę drzew, z których zbudowane są moje rzeźby, częściej cieszę się z wyzwania, jakim jest uporanie się z ich monumentalną obecnością, niż się go boję. Kiedy pracuję z pniami drzew, takimi jak te w Lament, jestem wdzięczna naturze za udostępnienie mi pewnych gestów, linii i przestrzeni. To są impulsy, które prowadzą mnie do tematu, które mnie kierują. W przeważającej części wszelki niepokój znika, gdy wchodzę w dialog z różnymi elementami danym przez naturę…” – Emilie Brzezinski.

 

  

PORTRAIT with HISTORY Emilie Benes-Brzezinski


“…Nature has a grand design, but its manifestations unfold in imperfection and specificity. Respect for this persistent individuality in natural forms is the underpinning of my work…”— Emilie Brzezinski.



  I had known Zbigniew Brzezinski since the early 1980s, we met in New York, I visited him in Washington, and we even visited Israel with him and Jerzy Kosiński in 1988. We met Emilie Beneš Brzezinski and I photographed her already in October 1982 at the Andre Zarre Gallery in New York and at the Ryszard Anuszkiewicz exhibition in SoHo, New York. In August 1991, I took photos of her when she was preparing a project with Magdalena Abakanowicz in Domaniewice near Łódź. Interestingly, in April 1992, Emilie visited my exhibition at the Museum of Art in Łódź - "Jerzy Kosiński. The Face and The Mask. Photographs of Czeslaw Czaplinski” (1992 April 3 to May 10).

 


Emilie Beneš Brzezinski (born Emilie Anna Beneš; January 21, 1932 – July 22, 2022) was a Swiss-American sculptor and the wife of Zbigniew Brzezinski. 

Emilie Beneš was born in Geneva, Switzerland. She earned a fine arts degree at Wellesley College in Massachusetts, United States. After marrying, she sculpted for 25 years while raising a family, then had her first solo show in 1981 in Washington, D.C. 

From the 1980s on, most of her works have been in wood. Her monumental 1993 work Lintel, constructed from cut cherry trees and then cast in bronze, is in the collection of Grounds for Sculpture, a 35-acre (140,000 m2) sculpture park and museum in New Jersey. She exhibited in the 2003 Florence Biennale and participated by invitation in the 2005 Vancouver International Sculpture Biennale. The Kreeger Museum had an exhibition of her work in 2014.

Václav Edvard Beneš, a mathematician, was her brother. Shortly after graduating from Wellesley, Emilie Beneš, herself a relative of Czechoslovakia's former president Edvard Beneš, married Polish-born emigrant turned naturalized citizen Zbigniew Brzezinski, a political scientist who served as an adviser to President Carter. The Brzezinskis have three children. Their oldest son, Ian Brzezinski, served as Deputy Assistant Secretary of Defense for Europe and NATO Policy in 2001–2005. Their second son, Mark Brzezinski, is the current U.S. Ambassador to Poland. Their youngest child, Mika Brzezinski, is a co-host for MSNBC. 

Emilie Benes Brzezinski died on July 22, 2022, at the age of 90.


“…As for the scale of the trees that serve as the building blocks of my sculptures, I am more often exhilarated by the challenge of dealing with their monumental presence than afraid of it. When I work with tree trunks like the ones in Lament, I am grateful to nature for presenting me with certain gestures, lines, and spaces. These are the impulses that lead me to the theme, that direct me. For the most part, any anxiety disappears as I enter into dialogue with the various nature-given elements…"  – Emilie Brzezinski.




Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page