Szukaj
  • Czesław Czapliński

PORTRET z HISTORIĄ Francis Ford Coppola


„…Istotą kina jest montaż. To połączenie tego, co może być niezwykłymi obrazami ludzi w momentach emocjonalnych lub obrazami w sensie ogólnym, połączonymi w rodzaj alchemii…” – Francis Ford Coppola.


Francis Ford Coppola (ur. 7 kwietnia 1939 w Detroit) − amerykański reżyser i scenarzysta, również kompozytor, producent filmowy i aktor. Był centralną postacią ruchu filmowego Nowe Hollywood w latach 60. i 70. XX wieku i jest powszechnie uważany za jednego z największych filmowców wszech czasów.

Po wyreżyserowaniu dramatu Ludzie z deszczu (1969), Coppola był współautorem scenariusza Patton (1970), zdobywając Oscara za najlepszy oryginalny scenariusz wraz z Edmundem H. Northem. Reputacja Coppoli jako filmowca została ugruntowana wraz z wydaniem dramatu kryminalnego Ojciec chrzestny (The Godfather, 1972). Film zrewolucjonizował produkcję filmów gangsterskich i został doceniany zarówno przez publiczność, jak i przez krytyków. Ojciec chrzestny zdobył trzy Oscary: najlepszy film, najlepszy aktor i najlepszy scenariusz adaptowany wspólnie z Mario Puzo.

Urodził się w Detroit w rodzinie włoskich imigrantów jako drugie z trojga dzieci Italii (z domu Pennino; 1912–2004) i Carmine Coppoli (1910–1991), flecisty i kompozytora. Dorastał w Nowym Jorku ze starszym bratem Augustem Floydem (1934–2009) i młodszą siostrą Talią Rose Shire (ur. 1946). Jego dziadkowie ze strony ojca przybyli do Stanów Zjednoczonych z Bernaldy, w regionie Basilicata. Jego dziadek ze strony matki, popularny włoski kompozytor Francesco Pennino, wyemigrował z Neapolu we Włoszech. Coppola otrzymał drugie imię na cześć Henry’ego Forda.

Po nabawieniu się choroby Heinego-Medina jako chłopiec, Coppola przez długi czas był leżał w łóżku, co pozwoliło mu pobudzić wyobraźnię domowymi przedstawieniami teatru lalek. W wieku 15 lat przeczytał Tramwaj zwany pożądaniem, co odegrało kluczową rolę w jego zainteresowaniu teatrem. Początkowo planował karierę muzyczną, zdobył biegłość na tubie i zdobył stypendium muzyczne w Akademii Wojskowej w Nowym Jorku. Ogólnie Coppola uczęszczał do 23 innych szkół, zanim ostatecznie ukończył Great Neck North High School. W 1955 rozpoczął studia w dziedzinie sztuki dramatycznej w Hofstra College w Hempstead. Tam otrzymał stypendium w dziedzinie dramatopisarstwa. To sprzyjało jego zainteresowaniu reżyserią teatralną pomimo dezaprobaty ojca, który chciał, żeby studiował inżynierię.

Po uzyskaniu dyplomu teatralnego na Hofstra w 1959, studiował na wydziale filmowym UCLA w Los Angeles, gdzie wyreżyserował krótkometrażowy horror zatytułowany The Two Christophers, zainspirowany nowelą William Wilson Edgara Allana Poe, oraz Ayamonn the Terrible, film o koszmarach rzeźbiarza. W 1967 ukończył studia i otrzymał tytuł magistra sztuki. We wczesnych latach sześćdziesiątych Coppola był całkowicie spłukany, zmuszony do przetrwania za 10 dolarów tygodniowo. Szukając sposobu na zarobienie dodatkowych pieniędzy, odkrył, że wielu kolegów ze szkoły filmowej płaci swoje rachunki, kręcąc produkcje erotyczne. W wieku 21 lat Coppola napisał scenariusz do 12-minutowego filmu krótkometrażowego The Peeper, komedii o podglądaczu, który próbuje szpiegować zmysłową sesję zdjęciową w studiu obok jego mieszkania. Młody filmowiec znalazł zainteresowanego producenta, który dał mu 3 tys. dolarów na nakręcenie filmu. Zatrudnił dziewczynę magazynu „Playboy” Marli Renfro do roli modelki i swojego przyjaciela Karla Schanzera do roli podglądacza. Potem napisał scenariusz do westernu komediowego Tonight for Sure (1962).

W latach 1962–1964 był asystentem Rogera Cormana, niezależnego producenta i realizatora niskobudżetowych produkcji. Był scenarzystą horroru Nawiedzony pałac(The Haunted Palace, 1963) z udziałem Vincenta Price’a i współreżyserował Strach(1963) z Borisem Karloffem. W 1969 w San Francisco założył ośrodek produkcji filmów American Zoetrope, z którym współpracowali m.in.: George Lucas, Martin Scorsese i Peter Bogdanovich.

Spośród filmów nakręconych przez Francisa Forda Coppolę najbardziej doceniana jest gangsterska trylogia Ojciec chrzestny o włoskiej rodzinie mafijnej w USA, dreszczowiec Rozmowa i monumentalna opowieść o wojnie w Wietnamie Czas apokalipsy na motywach powieści Josepha Conrada Jądro ciemności. Przewodniczył jury konkursu głównego na 49. MFF w Cannes (1996).

Francis Ford Coppola miał czwórkę dzieci: Gian-Carlo Coppola (zm. 1986), Mary Coppola, Sofia Coppola i Roman Coppola. Sofia poszła w ślady ojca i została reżyserem i scenarzystką. Jego bratanek zrobił błyskotliwą karierę aktorską pod pseudonimem Nicolas Cage.


Obserwowałem przez lata współpracę wybitnego muzyka Wojciecha Kilara z reżyserem Francis Ford Coppolą. Kiedy Coppola zapytał Kilara czy skomponuje muzykę do jego nowego filmu Dracula, Kilara powiedział: „Cytując Ojca chrzestnego była to oferta nie do odrzucenia”.

Z kolei przy innej okazji Francis Ford Coppola powiedział: „…Wojciech Kilar był świetnym współpracownikiem, od którego wiele się nauczyłem. Jego utwory dobrze reprezentowały polską tradycję muzycznych kompozycji…”.


Mimo, że było to trzydzieści lat temu, a dokładnie 30 października 1992 r. w Nowym Jorku, kiedy po raz pierwszy spotkałem i fotografowałem Francis Ford Coppolę, pamiętam to znakomicie. Zacząć trzeba od tego, że jak dowiedziałem się o możliwości fotografowania Coppoli intensywnie się do tego przygotowywałem. Po sukcesie „Ojca chrzestnego” Coppoli w 1972 roku, cały świat znał go jako wybitnego reżysera. Ja wpadłem wówczas na trop innego zainteresowania Coppoli winicami w Napa Valley w Kalifornii, stając się producentem najlepszych win w Kalifornii, gdzie jest 1605 winnic. Ale tylko posiadanie ziemi w Dolinie Napa spełnia marzenia snobistycznych winiarzy, gwarantuje sławę i sukcesy finansowe. Z tego prestiżowego regionu pochodzą najdroższe wina świata. To królestwo cabernet sauvignon. Co roku ekstrawaganccy kolekcjonerzy z Ameryki spotykają się, aby licytować kultowe cabernety z Napy. Padają rekordy - w 2000 r. za butelkę magnum Screaming Eagle '96 zapłacono ponad 10 tys. dolarów! „Wiem tylko,” mówi Coppola, „że w ciągu jednego roku zarobiliśmy 9 milionów dolarów. Cztery lata później 60 milionów dolarów. W branży winiarskiej zarabiałem znacznie więcej pieniędzy niż kiedykolwiek na filmach”.

Ale wracając do mojego spotkania z Coppolą, który jako reżyser precyzyjnie widział co robie i jeśli tak można powiedzieć pomagał mi w tym, aby efekt był interesujący a nie dosłowny. A jeszcze do tego wszystkiego dodając, że po raz kolejny sprawdza się zasada, im ktoś większy tym skromniejszy.

Był reżyserem m.in.: 2011: Twixt; 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka (Youth Without Youth); 2001: Czas apokalipsy: Powrót (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux); 2000: Supernova; 1997: Zaklinacz deszczu (The Rainmaker); 1996: Jack; 1992: Dracula (Dracula); 1990: Ojciec chrzestny III (The Godfather: part III); 1989: Nowojorskie opowieści; 1988: Tucker. Konstruktor marzeń (Tucker: The Man and His Dream); 1987: Kamienne ogrody (Gardens of Stone); 1986: Kapitan EO (Captain Eo); 1986: Peggy Sue wyszła za mąż (Peggy Sue Got Married); 1984: Cotton Club (The Cotton Club); 1983: Wyrzutki (The Outsiders); 1983: Rumble Fish; 1982: Ten od serca (One from the Heart); 1979: Czas apokalipsy (Apocalypse Now); 1974: Ojciec chrzestny II (The Godfather: part II); 1974: Rozmowa (The Conversation); 1972: Ojciec chrzestny (The Godfather); 1969: Ludzie z deszczu (The Rain People); 1968: Tęcza Finiana (Finian's Rainbow); 1966: Jesteś już mężczyzną (You're a Big Boy Now); 1963: Obłęd (Dementia 13); 1963: Strach (The Terror); 1962: The Playgirls and the Bellboy; 1961: Tonight for Sure.

Był autorem scenariuszy do filmów m.in.: 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka(Youth Without Youth); 2001: Czas apokalipsy: Powrót (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux); 1997: Zaklinacz deszczu (The Rainmaker); 1990: Ojciec chrzestny III (The Godfather: part III); 1989: Nowojorskie opowieści (New York Stories); 1984: Cotton Club(The Cotton Club); 1983: Rumble Fish; 1982: Ten od serca (One from the Heart); 1979: Czas apokalipsy (Apocalypse Now); 1974: Ojciec chrzestny II (The Godfather: part II); 1974: Rozmowa (The Conversation); 1974: Wielki Gatsby (The Great Gatsby); 1972: Ojciec chrzestny (The Godfather); 1970: Patton; 1969: Ludzie z deszczu (The Rain People); 1966: Czy Paryż płonie? (Paris brule-t-il); 1966: Ta posiadłość jest zakazana(This Property Is Condemned); 1966: Jesteś już mężczyzną (You're a Big Boy Now); 1963: Obłęd (Dementia 13); 1961: Tonight for Sure; 1953: Sadko.

Był kompozytorem: 2001: Czas apokalipsy: Powrót (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux).

Był producentem filmów m.in.: 2011: Twixt; 2009: W drodze (On the Road); 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka (Youth Without Youth); 2004: 4400 (The 4400); 2004: Kinsey; 2004: Dobry agent (The Good Shepherd); 2001: Królowa Syjamu (The Legend of Suryiothai); 1999: Przekleństwa niewinności (The Virgin Suicides); 1999: The Florentine, The; 1996: Mroczny Anioł (Dark Angel (TV)); 1992: Wiatr (Wind); 1983: Hammett; 1980: Sobowtór; 1973: Amerykańskie graffiti (American Graffiti); 1961: Tonight for Sure.

Wielokrotnie nagradzany i nominowany Nagrodą Akademii Filmowej m.in.: 2010 – Nagroda im. Irvinga G. Thalberga Wygrana; 1990 – Najlepszy film Ojciec chrzestny III Nominacja; 1990 – Najlepsza reżyseria Ojciec chrzestny III Nominacja; 1979 – Najlepszy film Czas apokalipsy Nominacja; 1979 – Najlepsza reżyseria Czas apokalipsy Nominacja; 1979 – Najlepszy scenariusz adaptowany Czas apokalipsyNominacja; 1974 – Najlepszy film Ojciec chrzestny II Wygrana; 1974 – Najlepsza reżyseria Ojciec chrzestny II Wygrana; 1974 – Najlepszy scenariusz adaptowany Ojciec chrzestny II Wygrana; 1974 – Najlepszy film Rozmowa Nominacja; 1974 – Najlepszy scenariusz oryginalny Rozmowa Nominacja; 1973 – Najlepszy film Amerykańskie graffiti Nominacja; 1972 – Najlepszy scenariusz adaptowany Ojciec chrzestny Wygrana; 1972 – Najlepsza reżyseria Ojciec chrzestny Nominacja; 1970 – Najlepsze materiały do scenariusza i scenariusz oparte na faktach lub na materiałach nigdy wcześniej niepublikowanych Patton Wygrana.

Był nominowany do Nagroda Złoty Glob m.in.: 1998 – Najlepszy miniserial lub film telewizyjny Odyseja Nominacja; 1991 –Najlepszy reżyser Ojciec chrzestny III Nominacja; 1991 – Najlepszy scenariusz Ojciec chrzestny III Nominacja; 1985 Najlepszy reżyser Cotton Club Nominacja; 1980 – Najlepszy reżyser Czas apokalipsy Wygrana; 1975 – Najlepszy reżyser Ojciec chrzestny II Nominacja; 1975 – Najlepszy reżyser RozmowaNominacja; 1975 – Najlepszy scenariusz Ojciec chrzestny II Nominacja; 1975 – Najlepszy scenariusz Rozmowa Nominacja; 1973 – Najlepszy reżyser Ojciec chrzestnyWygrana; 1973 – Najlepszy scenariusz Ojciec chrzestny Wygrana.

Inne nagrody m.in.: 1980 – Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej Najlepsza muzyka Czas apokalipsy Nominacja, Najlepsza reżyseria Wygrana, Najlepszy film Nominacja; 1975 – Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej Najlepsza reżyseria Rozmowa Nominacja, Najlepszy scenariusz Nominacja; 1979 – 32. MFF w Cannes Nagroda FIPRESCI Czas apokalipsy Wygrana Złota Palma Wygrana; 1974 – 27. MFF w Cannes Wyróżnienie Jury Ekumenicznego Rozmowa Wygrana, Złota Palma Wygrana; 1967 –20. MFF w Cannes Złota Palma Jesteś już mężczyzną Nominacja; 1992 – 49. MFF w Wenecji Honorowy Złoty Lew za całokształt twórczości Wygrana; 1980 – César Najlepszy film zagraniczny Czas apokalipsy Nominacja.

Odznaczony m.in. Grande Ufficiale Orderu Gwiazdy Włoch – Włochy, 2014.

„…Wielki film narzuca się nam zawsze z pewnego dystansu. Współczuję krytykom, że muszą reagować na gorąco. Aby przyswoić sobie film potrzeba czasu. I to właśnie te najtrudniejsze do przyswojenia obrazy zyskują najwięcej, gdy ponownie je oglądamy: za każdym razem odkrywamy w nich jakiś nowy wymiar…” – Francis Ford Coppola.


PORTRAIT with HISTORY


“…The essence of cinema is editing. It’s the combination of what can be extraordinary images of people during emotional moments, or images in a general sense, put together in a kind of alchemy…” – Francis Ford Coppola.


Francis Ford Coppola (born April 7, 1939 in Detroit) - American director and screenwriter, also composer, film producer and actor. He was a central figure in the New Hollywood movie movement in the 1960s and 1970s and is widely regarded as one of the greatest filmmakers of all time.

After directing the drama People of the Rain (1969), Coppola co-wrote the screenplay for Patton (1970), winning the Academy Award for Best Original Screenplay with Edmund H. North. Coppola's reputation as a filmmaker was cemented with the release of the crime drama The Godfather (1972). The film revolutionized the production of gangster films and was appreciated by both audiences and critics. The Godfather won three Oscars: Best Picture, Best Actor and Best Screenplay, co-adapted with Mario Puzo.

He was born in Detroit to an Italian immigrant family as the second of three children of Italy (née Pennino; 1912–2004) and Carmine Coppola (1910–1991), a flautist and composer. He grew up in New York City with his older brother August Floyd (1934–2009) and younger sister Talia Rose Shire (born 1946). His paternal grandparents came to the United States from Bernaldy, in the Basilicata region. His maternal grandfather, the popular Italian composer Francesco Pennino, emigrated from Naples, Italy. Coppola was given a middle name in honor of Henry Ford.

After contracting Heine-Medina disease as a boy, Coppola was lying in bed for a long time, which allowed him to stimulate his imagination with homemade puppet theater performances. At the age of 15, he read A Streetcar called Desire, which played a key role in his interest in theater. Initially planning a musical career, he became proficient in tuba, and won a music scholarship at the New York Military Academy. Overall, Coppola attended 23 other schools before finally graduating from Great Neck North High School. In 1955, he enrolled in dramatic arts at Hofstra College in Hempstead. There he received a scholarship in the field of playwriting. This favored his interest in theater directing despite his father's disapproval of wanting him to study engineering.

After graduating in theater from the Hofstra in 1959, he studied at UCLA's film department in Los Angeles, where he directed the horror short film The Two Christophers, inspired by Edgar Allan Poe's William Wilson novella, and Ayamonn the Terrible, a film about the sculptor's nightmares. In 1967 he completed his studies and received a master's degree in art. In the early 1960s, Coppola was completely broke, forced to survive on $ 10 a week. While searching for a way to earn some extra money, he discovered that many of his film school classmates pay their bills by shooting erotic productions. At 21, Coppola wrote the 12-minute short film The Peeper, a comedy about a voyeur who tries to spy on a sensual photoshoot in a studio next to his apartment. The young filmmaker found an interested producer who gave him 3,000. dollars to make a movie. He hired Playboy magazine girl Marla Renfro to model and his friend Karl Schanzer to play the role of a voyeur. He then wrote the screenplay for the comedy western Tonight for Sure (1962).

In the years 1962–1964 he was an assistant to Roger Corman, an independent producer and producer of low-budget productions. He wrote the horror film The Haunted Palace (1963) starring Vincent Price and co-directed The Fear (1963) with Boris Karloff. In 1969 in San Francisco he founded the American Zoetrope film production center, with which George Lucas, Martin Scorsese and Peter Bogdanovich collaborated.

Among the films made by Francis Ford Coppola, the most appreciated are the gangster trilogy The Godfather about the Italian Mafia Family in the USA, the thriller The Conversation and the monumental story about the Vietnam War Apocalypse Now based on the novel by Joseph Conrad, Heart of Darkness. He chaired the main competition jury at the 49th Cannes IFF (1996).

Francis Ford Coppola had four children: Gian-Carlo Coppola (died 1986), Mary Coppola, Sofia Coppola and Roman Coppola. Sofia followed in her father's footsteps and became a director and screenwriter. His nephew made a brilliant acting career under the pseudonym Nicolas Cage.


For years I have watched the collaboration of the outstanding musician Wojciech Kilar with the director Francis Ford Coppola. When Coppola asked Kilar if he would compose the music for his new film, Dracula, Kilara said, "To quote 'The Godfather' it was an offer I couldn't refuse."

On another occasion, Francis Ford Coppola said: “… Wojciech Kilar was a great collaborator, from whom I learned a lot. His works well represented the Polish tradition of musical compositions…”.

Even though it was thirty years ago, on October 30, 1992 in New York, to be precise, when I first met and photographed Francis Ford Coppola, I remember it very well. To start with, when I learned about the possibility of photographing Coppola, I was intensively preparing for it. After the success of Coppola's "The Godfather" in 1972, he was known all over the world as an accomplished director. It was then that I found a different interest in Coppola's vineyards in Napa Valley, California, becoming a producer of the best wines in California, with 1,605 vineyards. But only land in the Napa Valley fulfills the dreams of snobbish winemakers, guarantees fame and financial success. The most expensive wines in the world come from this prestigious region. This is the kingdom of cabernet sauvignon. Every year, extravagant collectors from America come together to bid on the iconic Napa cabernets. Records are set - in 2000, more than 10,000 zlotys were paid for a bottle of Screaming Eagle '96 magnum. dollars! "I just know," says Coppola, "that we made $ 9 million in one year. Four years later, $ 60 million. In the wine industry, I was making a lot more money than I ever did in the movies. "

But back to my meeting with Coppola, who as a director saw exactly what I was doing and, if you could say so, helped me make the effect interesting, not literal. And to all of this, adding that once again the principle is true, the bigger the more modest.

He was a director of, among others: 2011: Twixt; 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka(Youth Without Youth); 2001: Apocalypse Now: The Return (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux); 2000: Supernova; 1997: The Rainmaker; 1996: Jack; 1992: Dracula (Dracula); 1990: The Godfather III (The Godfather: part III); 1989: New York Stories; 1988: Tucker. Constructor of Dreams (Tucker: The Man and His Dream); 1987: Gardens of Stone; 1986: Captain EO (Captain Eo); 1986: Peggy Sue Got Married (Peggy Sue Got Married); 1984: Cotton Club (The Cotton Club); 1983: The Outsiders; 1983: Rumble Fish; 1982: One from the Heart; 1979: Apocalypse Now; 1974: The Godfather II(The Godfather: part II); 1974: The Conversation; 1972: The Godfather; 1969: The Rain People; 1968: Finiana's Rainbow (Finian's Rainbow); 1966: You're a Big Boy Now; 1963: Madness (Dementia 13); 1963: The Terror; 1962: The Playgirls and the Bellboy; 1961: Tonight for Sure.

He was the author of screenplays for films, including: 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka (Youth Without Youth); 2001: Apocalypse Now: The Return (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux); 1997: The Rainmaker; 1990: The Godfather III (The Godfather: part III); 1989: New York Stories; 1984: Cotton Club (The Cotton Club); 1983: Rumble Fish; 1982: One from the Heart; 1979: Apocalypse Now; 1974: The Godfather II (The Godfather: part II); 1974: The Conversation; 1974: The Great Gatsby; 1972: The Godfather; 1970: Patton; 1969: The Rain People; 1966: Is Paris Burning? (Paris brule-t-il); 1966 This Property Is Condemned; 1966: You're a Big Boy Now; 1963: Madness(Dementia 13); 1961: Tonight for Sure; 1953: Sadko.

He was a composer: 2001: Apocalypse Now: The Return (Apocalypse Now / Apocalypse Now: Redux).

He was a producer of films, including: 2011: Twixt; 2009: On the Road; 2009: Tetro; 2007: Młodość stulatka (Youth Without Youth); 2004: 4400 (The 4400); 2004: Kinsey; 2004: The Good Shepherd; 2001: Queen of Siam (The Legend of Suryiothai); 1999: The Virgin Suicides; 1999: The Florentine, The; 1996: Dark Angel (Dark Angel (TV)); 1992: Wind (Wind); 1983: Hammett; 1980: Sobowtór; 1973: American Graffiti; 1961: Tonight for Sure.

Repeatedly awarded and nominated with the Film Academy Award, including: 2010 - Nagroda im. Irving G. Thalberg Win; 1990 - Best Film The Godfather, III Nomination; 1990 - Best Director The Godfather Third Nomination; 1979 - Best Film Apocalypse Now Nominated; 1979 - Best Director Time of the Apocalypse Nomination; 1979 - Best Screenplay Adapted Apocalypse Now Nominated; 1974 - Best Film The Godfather Win II; 1974 - Best Directed by The Godfather II Win; 1974 - Best Screenplay Adapted The Godfather Win II; 1974 - Best Film Conversation Nomination; 1974 - Best Original Screenplay, Conversation Nomination; 1973 - Best American Graffiti Nomination; 1972 - Best Screenplay Adapted The Godfather Win; 1972 - Best Directed by The Godfather Nomination; 1970 - Best script materials and screenplay based on facts or never-before-published material Patton Win.

Other awards, including: 1980 - British Film Academy Award Best Music Apocalypse Time Nomination, Best Director Win, Best Film Nomination; 1975 - British Academy of Film Award. Best Directing. Conversation Nomination, Best Screenplay Nomination; 1979 - 32nd Cannes IFF. FIPRESCI Award Apocalypse Now Win Golden Palm Win; 1974 - 27th Cannes IFF Honorable Mention of the Ecumenical Jury Conversation Win, Golden Palm Win; 1967-20. Cannes IFF Golden Palm You Are Already a Man Nominated; 1992 - 49th Venice IFF Honorary Golden Lion for lifetime achievement Win; 1980 - César Best Foreign Film Apocalypse Now Nominated.

He was awarded, inter alia, Grande Ufficiale of the Order of the Star of Italy - Italy, 2014.

“… A great movie always imposes itself on us from a distance. I feel sorry for the critics that they have to react to the heat. It takes time to absorb a movie. And it is the most difficult to assimilate images that gain the most when we re-watch them: each time we discover a new dimension in them… ”- Francis Ford Coppola.


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie